V programe OMEGA sú zapracované rôzne Štandardné tlačové zostavy. Ak však žiadna z ponúkaných tlačových zostáv neobsahuje všetky Vami požadované údaje, môžeme si pridať a upraviť vlastnú tlačovú zostavu. Aby sme mohli tlačové zostavy upraviť, musí byť vo formulári Tlač zostavy sprístupnená možnosť Vlastné tlačové zostavy.
Najskôr si zvolíme formu tlače Vlastné tlačové zostavy. Následne je možné si z ponúkaných zostáv vybrať tú, ktorá nám najviac vyhovuje. Postavíme sa na vybranú zostavu a prostredníctvom tlačidla Ďalšie funkcie si zostavu skopírujeme pod novým menom. Zostava sa pridá do zoznamu ako ďalšia v poradí.
Aby sme mohli zostavu upravovať, nastavíme sa na novopridanú zostavu a prostredníctvom tlačidla Upraviť zostavu sa faktúra zobrazí v programe MS Excel.
Pre úpravu vlastných tlačových zostáv je nevyhnutný balík Microsoft Office minimálne vo verzii 2003. Verzia Open Office neumožňuje úpravy súvisiace s programom Omega.
Ako možno vidieť na obrázku nižšie, v zostave sú polia, ktoré majú rôznu funkčnosť:
- štandardné názvy Dodávateľ, Odberateľ, Faktúra číslo a pod. sú plné názvy, ktoré sa v rovnakom znení preberajú do výstupnej tlačovej zostavy,
- polia, ktoré obsahujú symbol „&“ ako napríklad &Dodávateľ stredisko, &Odberateľ meno, &Názov položky a pod. do tlačovej zostavy už dopĺňajú konkrétne údaje,
- pole &KS znázorňuje koniec strany,
- pole Výber položky je tlačidlo, prostredníctvom ktorého je možné vybrať údaje, ktoré sa majú doplniť. Definovať je možné len tie údaje, ktoré sú dané v zozname
Príklad č. 1
Ak by sme chceli vo faktúre zobraziť namiesto údaju Fax dodávateľa, údaj o jeho Emaily, je potrebné vykonať nasledujúce kroky:
Prepísať požadovaný text na vybranom mieste (C14) – napr. Email, ktorý bude prebraný v plnom znení do faktúry.
- Postaviť sa na pole, do ktorého sa bude dopĺňať konkrétny údaj (E14).
- Kliknúť na tlačidlo Výber položky.
- Zo zobrazeného formulára v záložke Hlavička vybrať možnosť Dodávateľ E-mail, ktorý sa následne doplní do bunky E14.
- Uložiť vykonané zmeny prostredníctvom hlavného menu v programe: Súbor – Uložiť.
Príklad č. 2
V prípade záujmu doplnenia stĺpca s údajom o EANe vo faktúre vykonáme kroky v poradí:
- Vložiť prázdny stĺpec na požadované miesto – napr. medzi stĺpce Názov a Množstvo.
- Prepísať požadovaný text na vybranom mieste (I29) – napr. EAN, ktorý bude prebraný v plnom znení do faktúry.
- Postaviť sa na pole, do ktorého sa bude dopĺňať konkrétny údaj (I31).
- Kliknúť na tlačidlo Výber položky.
- Zo zobrazeného formulára v záložke Údaje vybrať možnosť EAN, ktorý sa následne doplní do bunky (I31).
- Uložiť vykonané zmeny prostredníctvom hlavného menu v programe: Súbor – Uložiť.
Takto upravenú zostavu je možné využívať v prípade záujmu pri tlači. Po výbere Formy tlače – Vlastné tlačové zostavy a výbere konkrétnej zostavy (v našom prípade zostava Upravená faktúra) potvrdíme formulár tlačidlom Ok. Aktuálna zostava už bude obsahovať upravené údaje.