Právne predpisy

Elektronický podpis, vedenie elektronického denníka z legislatívneho pohľadu...

Je vedenie stavebného denníka v elektronickej forme v súlade s právnymi predpismi?

Slovenské právne predpisy na rozdiel od českej právnej úpravy vyslovene formu, v ktorej môže byť stavebný denník vedený, neupravujú. Kvôli všeobecnej možnosti nahradenia listín elektronickými považujeme vedenie stavebného denníka v elektronickej podobe za možné. Z dôvodu absencie výslovnej právnej úpravy elektronického stavebného denníka by sme však odporúčali dohovoriť sa vopred so všetkými zainteresovanými osobami (tj. Osobami v zmysle Zákona 50/1976Zb., § 46d ods. 3), či s vedením elektronického stavebného denníka súhlasia a tento súhlas zdokumentovať.

Aký elektronický podpis je vyžadovaný?

Pre vedenie stavebného denníka v elektronickej forme je dôležité postupovať tak, aby elektronická verzia mala rovnakú váhu ako forma listinná. Ustanovenie § 40 ods. 4 a 5 zákona 40/1964 Zb., Občianskeho zákonníka stanovuje, že písomná forma je zachovaná ak je právny úkon urobený elektronickými prostriedkami, ktoré umožňujú zachytenie obsahu právneho úkonu a určenie osoby, ktorá právny úkon urobila. Písomná forma je zachovaná vždy, ak právny úkon urobený elektronickými prostriedkami je podpísaný zaručeným elektronickým podpisom alebo zaručenou elektronickou pečaťou.

Ako vyriešiť preukázanie oprávnenia, keď neexistuje elektronická autorizačná pečiatka?

Oblasťou, ktorá sa na prvý pohľad môže javiť ako neriešiteľná v elektronickej forme, je preukázanie oprávnenia na výkon činnosti. Podľa § 158 stavebného zákona "Osoby, vykonávajúce vybrané činnosti vo výstavbe, preukazujú oprávnenie na výkon týchto činností odtlačkom svojej pečiatky a podpisom v stavebnom denníku. To isté platí pri zmene týchto osôb v priebehu výstavby. "

Elektronická forma odtlačku pečiatky v súčasnej dobe naozaj neexistuje, avšak aj tu je možné nájsť riešenie. Ak sa záznam o preukázaní oprávnenia vrátane odtlačku pečiatky vykoná v listinnej forme, možno ho pomocou tzv. Autorizovanej konverzie previesť do elektronickej formy. Autorizovanú konverziu vykonávajú napríklad pracoviská Czech Pointu Slovenskej pošty. Ak sa takto konvertovaný dokument vloží do elektronického stavebného denníka, potom je všetko plne v súlade s platnými právnymi predpismi.

Spĺňa elektronický denník podmienku dostupnosti?

Jednoznačne áno. V súčasnosti je Internetová aplikácia v praxi ďaleko dostupnejšia, ako papierový zošit umiestnený v zariadení staveniska prípadne v aute stavbyvedúceho.

Čo keď štátny orgán alebo iná oprávnená osoba nemá elektronický podpisový certifikát?

V prípadoch, keď niektorá z oprávnených osôb nemôže v určitej chvíli záznam v stavebnom denníku podpísať elektronickým podpisom, je nutné zvoliť náhradný postup.Záznam zaobstaráte v listinnej forme vrátane podpisu. Následne ho autorizovanou konverziou prevediete do elektronickej formy. Autorizovanú konverziu vykonávajú napríklad pracoviská Czech Pointu Slovenskej pošty. Ak sa takto konvertovaný dokument vloží do elektronického stavebného denníka, potom je všetko plne v súlade s platnými právnymi predpismi.

Môže zástupca štátneho orgánu spochybňovať vedenie elektronického stavebného denníka a argumentovať tým, že on nemá elektronický podpis?

V prípade vytvárania záznamov do stavebného denníka osobami vykonávajúcimi verejnú moc tj. v prípade osôb oprávnených vykonávať štátny stavebný dozor a dohľad, je relevantný zákon č. 305/2013 Zz, Zákon o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Zákon definuje výkon verejnej moci ako činnosť orgánov verejnej moci týkajúcu sa práv, právom chránených záujmov a povinností fyzických a právnických osôb. Podľa nášho názoru je možné argumentovať tým, že pod výkonom verejnej moci spadá aj výkon štátneho stavebného dozoru a dohľadu na stavbách. V takom prípade potom nerobí problém požadovať od osôb vykonávajúcich štátny stavebný dozor a dohľad, aby vykonávali zápisy priamo do elektronického stavebného denníka, pretože tieto osoby sú oprávnené podpisovať dokumenty kvalifikovanými elektronickými podpismi. Aj keby však orgány verejnej moci tento výklad odmietali, možno túto situáciu riešiť postupom opísaným v predchádzajúcej časti.

Ako je to s povinnosťou štátnych úradníkov používať elektronický podpis?

Od septembra 2018 majú úradníci verejnej správy povinnosť používať kvalifikované certifikáty uložené na kvalifikovaných prostriedkoch. Sú to tzv. tokeny vo forme čipovej karty alebo USB tokenu. Teda ľahko prenosných zariadení. Od úradníka je teda možné oprávnene požadovať, aby mal pri kontrole stavby so sebou aj podpisový certifikát na tokene a bol tak schopný podpísať záznam do stavebného denníka v elektronickej forme.