Komisionálny predaj

Aj pri predaji vecí formou „komisu“ môžete mať stav zásob, fakturáciu a účtovanie úplne pod kontrolou. Komisionárska zmluva môže znieť na rôzne veci, na predaj nehnuteľnosti či auta, na službu alebo na predaj tovaru, atď. V našom postupe sa zameriame na najčastejší prípad - na predaj tovaru.

V čom je komisionálny predaj ako zmluvný vzťah medzi obchodnými partnermi špeciálny?

Vlastník tovaru – komitent odovzdá tovar komisionárovi za účelom predaja. Fyzické prevzatie tovaru komisár potvrdí interným dokumentom o prevzatí, napríklad na dodacom liste, nestáva sa však vlastníkom tovaru. Odovzdaním tovaru do komisionálneho predaja komitentovi nevzniká daňová povinnosť o DPH, teda nemá povinnosť vystaviť faktúru. Komisionár za tovar prevzatý do „komisu“ komitentovi pri jeho prevzatí neplatí.

obrázok-png-Jul-02-2024-11-54-42-2203-AM

Na vytvorenie dokladu o prevzatí tovaru do „komisu“ odporúčame komitentovi použiť samostatný číselný rad dodacích listov.

 

Komisionár pri predaji tovaru vystupuje voči zákazníkovi vo vlastnom mene, teda vyhotoví faktúru alebo zaeviduje platbu v hotovosti podľa aktuálne platných predpisov. Komisionár je povinný uplatniť daň pri predaji tovaru zákazníkovi, na odpočet dane má právo až pri vyúčtovaní tovaru od predávajúceho, ktorým je komitent.

 

obrázok-png-Jul-02-2024-11-54-42-2203-AMKomisionár poskytne komitentovi na konci účtovného obdobia podklad na fakturáciu – objem predaja, napríklad Obratovú súpisku po kartách (Sklad – Skladové karty – Tlač – Manažérske funkcie – Obratová súpiska).

 

Vznik daňovej povinnosti u komisionára pri predaji tovaru zákazníkovi sa určuje podľa typu dodávky:

  • pri dodaní tovaru v rámci Slovenskej republiky sa uplatní § 19 ods. 1 zákona č. 222/2024 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej zákon o DPH), t. j. daňová povinnosť vzniká v deň, kedy bol tovar predaný zákazníkovi,
  • pri opakovanom dodaní tovaru sa uplatní § 19 ods. 3 zákona o DPH, t. j. daňová povinnosť vzniká najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane dodávaný tovar vzťahuje,
  • pri intrakomunitárnom dodaní tovaru do iného členského štátu EÚ sa uplatní § 19 ods. 8 zákona o DPH, t. j. daňová povinnosť vzniká buď 15. dňa mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom bol tovar dodaný, alebo v deň vyhotovenia faktúry, ak bola faktúra vyhotovená skôr.

Skladová evidencia

V rámci evidencie skladu je potrebné oddeliť tovar, ktorý komisionár prijíma na komisionálny predaj od ostatného tovaru.

V OMEGE odporúčame evidovať tovar v „komise“ na samostatnom sklade. Ak komisionár prijíma tovar od viacerých komitentov, pre každého treba viesť samostatný sklad.

Rovnako na strane komitenta odporúčame viesť samostatné sklady pre každého komisionára. Pri pravidelnom obchodovaní je potrebné evidovať tovar, ktorý bol vydaný do „komisu“ a tiež tovar, ktorý sa od komisionára vrátil ako nepredaný.

 

obrázok-png-Jul-02-2024-11-54-42-2203-AMV OMEGE na presun tovaru medzi skladmi použijeme pohyby Výdaj na iný sklad a Príjem z iného skladu.

 

 

Sklady komitenta, ktorý poskytuje tovar do „komisu“ dvom komisionárom, teda môžu vyzerať nasledovne:

image-png-Aug-06-2024-12-23-30-4240-PMKomitent si obstaral v januári tovar v sume 14 400 eur bez DPH a časť z neho poskytol na komisionálny predaj jednému komisionárovi. Komisionár_1 prevzal 8. 1. 2024 tovar do „komisu“ v hodnote 6 900 eur bez DPH. Komisionár komitentovi poskytne údaje o predanom tovare k poslednému dňu v mesiaci a nepredaný tovar mu vráti. Ako môžu komitent a komisionár postupovať pri účtovaní v OMEGE? 

Evidencia skladu a účtovanie na strane komitenta

Komitent eviduje obstaraný tovar na sklad s názvom Hlavný sklad s účtovaním zásob 132.100.

Tovar poskytnutý do „komisu“ pre Komisionára_1 prevedie z Hlavného skladu na sklad Komis1 (účet komisného skladu 132.200).

Na konci mesiaca komitent vyfakturuje tovar, ktorý Komisionár_1 predal v sume 5 300 eur bez DPH. Nepredaný tovar v sume 1 600 eur bez DPH príjme naspäť a prevedie zásobu zo skladu Komis1 na Hlavný sklad.

Komitent má tovar poskytnutý na komisionálny predaj v evidencii svojich zásob od okamihu príjmu na základe obstarania až po výdaj na základe fakturácie komisionárovi.

Vďaka evidencii na samostatných skladoch má komitent prehľad o tom, ktorý tovar má fyzicky umiestnený vo vlastnom sklade, a ktorý tovar je v skladoch jednotlivých komisionárov.

 Evidencia skladu a účtovanie na strane komisionára

Komisionár eviduje obstaraný tovar do komisného predaja od každého komitenta na samostatných skladoch.

Jednotlivé kroky procesu od prevzatia tovaru do „komisu“ cez jeho predaj až po vrátenie nepredaného tovaru komitentovi bude komisionár evidovať nasledovne:

obrázok-png-Sep-25-2024-12-48-02-2645-PMÚčtovaním tovaru na komisný predaj pomocou analytík zabezpečíme, že stav na syntetickom účte 132 bude nulový. Tovar v „komise“ totiž nie je majetkom komisionára a preto nemôže byť ako majetok ani vykazovaný v súvahe.

 

Provízia za predaj tovaru v „komise“ nie je v tomto postupe riešená, nakoľko spôsob odplaty komisionára za obstaranie predaja je vždy individuálne dohodnutý v komisionárskej zmluve.

 

image-png-Sep-18-2024-12-15-52-5310-PM