Majetok

Účtovanie lízingu - finančný prenájom

Platné pre zmluvy uzatvorené od 1. 1. 2025 (vrátane)

Postupy účtovania pre PÚ definujú finančný prenájom ako obstaranie dlhodobého hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci za dohodnuté platby počas dohodnutej doby nájmu tohto majetku.

obrázok-png-Jun-30-2025-02-06-05-3932-PMOd 1. 1. 2025 sa za dodanie tovaru považuje aj odovzdanie tovaru na základe nájomnej zmluvy s dohodnutou opciou (možnosťou) kúpy odovzdaného predmetu nájomcom, ak pri uzatvorení zmluvy využitie možnosti kúpy predstavuje jedinú ekonomicky racionálnu voľbu pre nájomcu (§ 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty - ďalej zákon o DPH). Ide teda o situáciu, kedy už pri uzatvorení zmluvy je z ekonomického hľadiska zrejmé, že nájomca využije opciu kúpy, pretože súčet nájomných splátok zodpovedá trhovej hodnote tovaru, náklady na financovanie sú primerané a uplatnenie opcie nevyžaduje od nájomcu zaplatenie výrazne vyššej dodatočnej sumy. Uvedené sa týka nájomných zmlúv uzatvorených po 1. 1. 2025 (vrátane).

Ak bude finančný prenájom od 1. 1. 2025 viazaný na dodanie tovaru (záleží od konkrétnych zmluvných podmienok), potom daňová povinnosť vznikne v deň dodania tohto tovaru, t. j. v deň odovzdania predmetu nájmu nájomcovi. Súčasne týmto dňom vznikne nájomcovi právo na odpočítanie DPH, ak nájomca spĺňa podmienky definované v § 49 až § 51 zákona o DPH. 

Základom dane je všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú prenajímateľ prijal alebo má od nájomcu prijať, zníženú o daň. Keďže prenajímateľ v rámci prenájmu zvyčajne účtuje nájomcovi aj iné služby súvisiace s hlavným plnením (napr. úrok ako cenu za financovanie predmetu leasingu, administratívne poplatky a pod.), nájomca musí overiť, či hodnoty týchto plnení sú úzko späté s predmetom nájmu (vtedy vstupujú do základu dane tovaru) alebo tvoria samostatné plnenia, pri ktorých sa samostatne uplatní prislúchajúci daňový režim. 

obrázok-png-Jun-30-2025-02-04-55-1977-PMSlovenský podnikateľ, mesačný platiteľ DPH, si obstaral automobil formou finančného prenájmu (lízingu) s dobou prenájmu 36 mesiacov. V lízingovej zmluve je uvedené, že prenajímateľ odovzdávaný automobil poistil pre prípad havarijného a zmluvného poistenia a prislúchajúcu sumu poistenia požaduje od nájomcu uhradiť v rovnakej lehote ako je splatnosť prvej splátky. Zo zmluvy vyplýva, že ide o dodanie tovaru. Zmluva obsahovala nasledovné položky:

*Havarijné poistenie a povinné zmluvné poistenie je v zmysle § 37 ods. 1 zákona o DPH oslobodeným plnením.

Lízingová spoločnosť vystavila a podnikateľovi dňa 4. 7. 2025 doručila faktúru s dátumom odovzdania prenajímaného automobilu 2. 7. 2025. Na faktúre uviedla sumu základu dane za prenajímaný automobil vo výške 28 600 eur, daň pri uplatnení 23 % sadzby dane vo výške 6 578 eura a sumu základu dane za fakturované poistenie vo výške 4 500 eur s poznámkou, že ide o dodanie oslobodené od dane podľa § 37 ods. 1 zákona o DPH.

Súčasťou lízingovej zmluvy bol aj splátkový kalendár s predpismi všetkých splátok a lehotami ich splatnosti. Všetky sumy boli uvedené bez DPH. Nižšie uvedený rozpis splátok je len ilustračný.

Účtovanie finančného prenájmu

Účtovanie k dátumu prevzatia majetku

obrázok-png-Jun-30-2025-02-06-05-3932-PM
Na účtovanie záväzkov vyplývajúcich z lízingovej zmluvy je možné použiť okruh interné doklady alebo došlé faktúry. Prehľadnosť v evidencii záväzkov dosiahneme, ak použijeme samostatnú evidenciu v okruhu došlých faktúr.

Pre účtovanie takýchto záväzkov sme si vytvorili v okruhu došlých faktúr číselný rad DFL. V nastaveniach číselného radu sme prednastavili účet 474.001, ktorý v účtovom rozvrhu označíme ako saldokontný. To znamená, že účtovné zápisy s úhradami jednotlivých splátok budeme párovať s dokladmi so zaúčtovaným záväzkom. Umožní nám to priebežne sledovať vysporiadanie záväzku z finančného prenájmu.

Doklad o obstaraní automobilu zaúčtujeme v okruhu došlých faktúr v samostatnom číselnom rade DFL pomocou automatického účtovania 20 DF - Nový doklad (s rozpisom DPH). Obstaranie majetku budeme účtovať ku dňu 2. 7. 2025 cez dva doklady:

Prvým dokladom zaúčtujeme časť obstarávacej ceny (ďalej OC) majetku tvorenej súčtom istiny a kúpnej ceny na ťarchu účtu 042 - Obstaranie dlhodobého majetku so súvzťažným zápisom v prospech účtu 474 - záväzky z nájmu.

obrázok-png-Jun-30-2025-02-04-17-0638-PMPodľa Postupov účtovania pre PÚ nevstupuje lízingový úrok do OC majetku obstaraného finančným prenájmom, ale účtuje sa priebežne ku dňu splatnosti dohodnutých platieb na účte 562 - Úroky. Z pohľadu zákona o DPH je lízingový úrok zvyčajne súčasťou základu dane obstarávaného majetku, z ktorého má nájomca právo uplatniť si odpočet DPH ku dňu vzniku daňovej povinnosti, t. j. už pri odovzdaní predmetu nájmu. Z tohto dôvodu odporúčame hodnotu lízingového úroku ku dňu obstarania majetku účtovať cez spojovací účet, napr. 399. Takto zabezpečíme, že suma lízingového úroku ešte nebude účtovaná na ťarchu nákladov, ale stane sa súčasťou základu dane, z ktorého bude vyčíslená DPH na odpočet a bude zahrnutá do daňového priznania DPH za zdaňovacie obdobie, v ktorom bol majetok odovzdaný nájomcovi.

Druhým dokladom zaúčtujeme náklady súvisiace s obstaraním predmetu finančného nájmu, ktoré sa v súlade s Postupmi účtovania pre PÚ účtujú na ťarchu účtu 042 – Obstaranie dlhodobého hmotného majetku so súvzťažným zápisom v prospech účtu 321 – Dodávatelia alebo 379 – Iné záväzky. V tomto prípade ide o poplatky za uzatvorenie lízingovej zmluvy.

obrázok-png-Jun-30-2025-02-04-17-0638-PM
Na základe splnených podmienok pre uplatnenie práva na odpočet DPH sme si pomocou dvoch dokladov v zdaňovacom období júl 2025 odpočítali DPH spolu v hodnote 6 578 eura z celkového základu dane 28 600 eur.


Výšku havarijného a povinného zmluvného poistenia (4 500 eur) preúčtujeme do nákladov cez interný doklad bez DPH, pretože ide o oslobodené plnenie v zmysle § 37 ods. 1 zákona o DPH.

obrázok-png-Jun-30-2025-02-04-17-0638-PMAby sme dodržali zásadu, že náklady sa účtujú do obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia, je potrebné náklad za poistenie časovo rozlíšiť na dobu 36 mesiacov. Priamo v doklade sa postavíme na účtovný zápis, v ktorom je náklad účtovaný a po stlačení tlačidla Rozúčtuj vyberieme voľbu Náklady/Výnosy na budúce obdobie. V ďalšom kroku vyberieme možnosť Rozpočítať po mesiacoch a vyplníme konkrétne obdobie a účet. Program rozpočíta náklad a doplní príslušné obdobie do stĺpca Poznámka.

Obstaraný automobil následne zaradíme do majetku cez menu Evidencia – Dlhodobý majetok. Program nám automaticky vytvorí interný doklad so zaradením majetku s účtovným zápisom 022.xxx/042.xxx. Sumu, v ktorej majetok zaradíme do evidencie majetku, tvorí istina + poplatky bez DPH, t. j. hodnota na účte 042.xxx.


obrázok-png-Jun-30-2025-02-06-05-3932-PM
Na karte majetku v záložke Účtovné odpisy si vyberieme typ účtovného odpisu. Príslušnú sumu zaeviduje program cez interný doklad s účtovným zápisom 551.xxx/082.xxx automaticky po vytvorení uzávierky odpisov.

Účtovanie splátok a ich úhrad v priebehu prenájmu

Každý mesiac budeme na základe splátkového kalendára účtovať mesačnú splátku v číselnom rade DFL automatickým účtovaním 20/1 DF - Nový doklad (bez DPH).

O istine neúčtujeme z dôvodu, že je už zahrnutá v OC, o ktorej sme už účtovali na účte 474.001. V jednotlivých splátkach budeme účtovať o vzniknutých nákladoch z úroku súvzťažne s účtom 474.001.

V okruhu bankových výpisov budeme mesačne účtovať aj úhradu splátky, ktorú tvorí istina a úrok. Úhradu zaúčtujeme pomocou automatického účtovania 2 PD/BV - Úhrada DF, OD. Splátku rozdelíme na 2 účtovné zápisy, pričom v každom riadku budeme do bunky Uhradiť doklad párovať príslušný predpis.

obrázok-png-Jun-30-2025-02-06-05-3932-PM
Aj keď lízingovú splátku uhrádzame jednou sumou, v jednom doklade zaúčtujeme dva účtovné zápisy. Dosiahneme tak, že predpis a úhrada záväzku budú správne saldokontne vysporiadané.


V prvom účtovnom zápise uhradíme istinu (847,35) a párovať budeme na doklad DFL – obstaranie automobilu.

V druhom účtovom zápise uhradíme úrok, ktorý máme zaúčtovaný v rámci mesačnej splátky. Párovať budeme doklad DFL – 1. mesačná splátka.

obrázok-png-Jun-30-2025-02-06-05-3932-PM
Okrem toho je potrebné v prvom mesiaci uhradiť aj poplatok za uzatvorenie LZ aj havarijné a povinné zmluvné poistenie. Aj pri týchto úhradách postupujeme pomocou automatického účtovania 2 PD/BV - Úhrada DF, OD.

Rovnako, ako v prvom mesiaci, budeme postupovať aj nasledujúce mesiace. Vždy zaúčtujeme mesačnú splátku, ktorá pozostáva z istiny a úroku do číselného radu DFL. Úhradu mesačnej splátky rozdelíme na dva účtovné zápisy, a to istinu a úrok.

Zhrnutie účtovania obstarania automobilu formou leasingu: