Účtovanie lízingu - finančný prenájom

Postupy účtovania pre PÚ definujú finančný prenájom ako obstaranie dlhodobého hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci za dohodnuté platby počas dohodnutej doby nájmu tohto majetku.

Prijatie majetku v účtovníctve účtujeme v deň prijatia majetku na ťarchu príslušného obstarávacieho účtu rovnajúceho sa istine so súvzťažným zápisom v prospech účtu 474 (MD 042.xxx/DAL 474.xxx). Náklady súvisiace s obstaraním predmetu finančného nájmu sa účtujú taktiež na ťarchu účtu 042.

Účtovná jednotka obstarala úžitkový automobil formou finančného prenájmu (lízingu) s dobou prenájmu 36 mesiacov. Lízingová zmluva obsahuje tieto údaje:

Lízingová spoločnosť nám taktiež poslala aj splátkový kalendár s predpismi splátok:

Účtovanie finančného prenájmu

Na účtovanie záväzkov vyplývajúcich z lízingovej zmluvy je možné použiť interné doklady alebo došlé faktúry. Prehľadnosť v evidencii záväzkov dosiahneme, ak použijeme samostatnú evidenciu v okruhu došlých faktúr.

 

Pre účtovanie takýchto záväzkov sme si vytvorili v okruhu došlých faktúr číselný rad DFL. V nastaveniach číselného radu sme prednastavili účet 474.001, ktorý v účtovom rozvrhu označíme ako saldokontný. To znamená, že účtovné zápisy s úhradami jednotlivých splátok budeme párovať s dokladmi so zaúčtovaným záväzkom. Umožní nám to priebežne sledovať vysporiadanie záväzku z finančného prenájmu.

obrázok-png-Mar-01-2024-01-33-08-2055-PM
DPH istiny bude účtovaná postupne podľa dátumov splatnosti jednotlivých splátok uvedených v lízingovej zmluve a v splátkovom kalendári.


Obstaraný automobil zaradíme do majetku cez menu Evidencia – Dlhodobý majetok. Program nám automaticky vytvorí interný doklad s účtovným zápisom 022.xxx/042.xxx. Sumu, v ktorej majetok zaradíme do evidencie majetku tvorí istina + poplatky, t. j. hodnota na účte 042.xxx.

Následne zaúčtujeme 1. zvýšenú splátku, kde si uplatníme aj právo na odpočet dane z pridanej hodnoty. Splátku zaúčtujeme v okruhu DF v číselnom rade DFL, automatickým účtovaním 20 DF - Nový doklad (s rozpisom DPH).

O prvej zvýšenej splátke – istine neúčtujeme z dôvodu, že je už zahrnutá v obstarávacej cene, o ktorej sme už účtovali, účet 474.001.

V okruhu bankové výpisy zaúčtujeme úhradu 1. zvýšenej splátky, DPH zo zvýšenej splátky a poplatky za uzatvorenie zmluvy. Pre správne vysporiadanie saldokonta priradíme doklady k účtovným predpisom.

Každý mesiac na základe splátkového kalendára zaúčtujeme mesačnú splátku. Nakoľko istinu už máme zaúčtovanú na účte 474.001, neúčtujeme o nej. V mesačnej splátke si uplatníme právo na odpočet dane z pridanej hodnoty.

Mesačne budeme účtovať aj o úhrade splátky v okruhu bankové výpisy, automatickým účtovaním 2 PD/BV - Úhrada DF, OD. Splátku rozdelíme na 2 účtovné zápisy, kde v prvom uhradíme DPH z istiny (mesačná splátka). V druhom účtovnom zápise uhradíme istinu, ktorú budeme vždy párovať na DFL – obstaranie úžitkového automobilu.

image-png-Feb-26-2024-01-28-21-8681-PM
Aj keď lízingovú splátku uhrádzame jednou sumou, v jednom doklade zaúčtujeme dva účtovné zápisy. Dosiahneme tak, že predpis a úhrada záväzku budú správne saldokontne vysporiadané.

 

V ďalších splátkach máme vyčíslený aj úrok, o ktorom budeme účtovať. Opäť si vytvoríme predpis splátky v okruhu došlé faktúry, automatickým účtovaním 20 DF - Nový doklad (s rozpisom DPH). Úrok budeme účtovať na nákladový účet 562.xxx.

Pri úhrade budeme postupovať rovnako ako pri prvej splátke. Prvým účtovaným zápisom zaúčtujeme úhradu istiny vo výške 446,86 eura a druhým účtovným zápisom uhradíme doklad na sumu 317,96 eura.

Rovnako budeme postupovať aj nasledujúce mesiace až do ukončenia finančného nájmu.

Súhrnná tabuľka účtovania obstarania automobilu formou leasingu.

 

undefined-1