e-kasa: štandardný predaj priamo z programu
Pri predaji s priamym napojením na softvér je potrebné mať online registračnú pokladnicu (ďalej ORP) neustále pripojenú k počítaču, teda k programu OMEGA. Zároveň je nutné mať pokladnicu zaevidovanú v menu Číselník – Pokladnice. Akonáhle je pokladnica zaevidovaná, pripojená a komunikuje aj so softvérom, je možné realizovať predaj.
V programe OMEGA je podporený predaj cez:
- Maloobchodný predaj,
- Dodacie listy,
- Odoslané faktúry.
Nastavenie pre prácu s eKasou
V menu Firma – Nastavenie – Všeobecné nastavenia v záložke eKasa nájdeme nastavenia pre prácu s eKasou. V časti Nastavenie platby pri tlači dokladu z eKasy je možné nastaviť, aby sa program pri tlači dokladu spýtal na platenú sumu (pre odoslané faktúry a dodacie listy), ako aj rozčlenenie platby podľa spôsobu platby, tzn. či je doklad uhradený v hotovosti, kreditom alebo šekom.
Ak zapneme tieto funkcie, program pri tlači dokladov z online registračnej pokladnice zobrazí nasledovný formulár:
1. Predaj cez Maloobchodný predaj
V programe OMEGA je možné vytvoriť položkovitý pokladničný doklad, a to pomocou menu Fakturácia – Maloobchodný predaj. Tento spôsob predaja odporúčame, ak sú na skladových kartách vopred definované predajné ceny a zákazníkovi postačuje bloček bez ďalších dokladov. Novú predajku vytvoríme pomocou tlačidla Pridaj. Výhodou predajky je, že program OMEGA automaticky vytvorí výdajku zo skladu a aktualizuje stav na sklade.
Následne sa nám otvorí nový formulár, v ktorom sa zobrazujú všetky služby a tovary, ktoré majú predvolenú cenovú úroveň. Cenovú úroveň si vieme vopred nastaviť v menu Sklad – Cenové úrovne pre skladové karty a cez Číselník – Cenové úrovne služieb zase pre služby.
Po pridaní položiek do predajky doklad potvrdíme pomocou tlačidla Platba alebo stlačením tlačidla F9. V tomto momente sa informácia o predaji zasiela do ORP. Následne z ORP sa odosiela údaj priamo na server finančnej správy, kde sa dokladu pridelí jedinečný UID (unikátny identifikátor dokladu) a OKP (overovací kód podnikateľa), na základe ktorého je možné identifikovať doklad. Potom sa vytlačí pokladničný doklad pre zákazníka.
Spôsob rozčlenenia platby (na hotovosť, karta a šek) si každý užívateľ (pokladník) nastavujeme priamo v predajke cez Možnosti – Nastavenie predajok.
Následne sa nám zobrazí formulár, v ktorom si zaklikneme voľbu Platbu rozčleniť podľa spôsobu platby.
Odpočet zálohy cez predajky
V programe OMEGA môžeme vytvoriť pokladničný doklad s odpočítanou zálohou. V tomto prípade sa na pokladničnom doklade bude nachádzať aj záporná položka – suma prijatého preddavku. V praxi to využívame, ak zákazník zaplatil za objednaný tovar zálohu a pri platbe zálohu odpočítavame z konečného dokladu.
V programe OMEGA vytvoríme predajku, ktorú naplníme položkami. Následne preddavok odpočítame pomocou tlačidla Odpočet zálohy.
Následne sa zobrazí formulár ,,Nastavenie odpočtu zálohy“, kde si nastavíme text, sadzbu DPH a sumu s DPH. Po stlačení tlačidla OK sa do dokladu pridá záporná položka
2. Predaj cez Dodacie listy
V programe OMEGA je možné vytvoriť položkovitý pokladničný doklad aj pomocou dodacích listov cez menu Fakturácia – Dodacie listy.
Zároveň v záložke Nastavenia zvolíme spôsob výpočtu DPH. Pri predaji cez online registračnú pokladnicu používame práve druhý spôsob výpočtu DPH – „Vypočíta sa celková suma dokladu s DPH ako súčet cien položiek s DPH“. Potom dodací list uložíme pomocou tlačidla OK.
Doklad z registračnej pokladnice vytlačíme pomocou tlačidla Vytlač doklad cez eKasu.
3. Úhrada odoslaných faktúr cez e-kasu
V menu Fakturácia – Odoslané faktúry evidujeme úhradu vystavených faktúr pomocou funkcie Úhrada cez eKasu. Výberom konkrétnej faktúry a použitím tejto funkcie sa vytlačí doklad z online registračnej pokladnice s číslom faktúry a uhrádzanou sumou. Po vytlačení dokladu z online registračnej pokladnici má doklad pridelený kód UID a OKP. Zároveň je doklad odoslaný na server finančnej správy.
Čiastočná úhrada
V programe OMEGA je pri úhradách odoslaných faktúr k dispozícií funkcia ,,Čiastočná úhrada“. Po zakliknutí tejto funkcie je možné zaevidovať len čiastočnú úhradu a faktúr uhradiť na viackrát.
Ak je faktúra uhrádzaná viackrát, vždy po vytlačení dokladu sa pridelí UID a OKP. Zároveň sa čiastočná úhrada tiež odosiela na server finančnej správy.
Storno úhrady faktúry cez e-kasu
V programe OMEGA je možné zaevidovať aj storno platby. Storno sa realizuje iba pri odoslaných faktúrach a automaticky vo výške úhrady faktúry. V prípade, že faktúra nebola plne uhradená, storno sa generuje len do výšky čiastočnej úhrady.