Sumy na dokladoch je často potrebné rozúčtovať z pohľadu DPH alebo dane z príjmov. Program ponúka preddefinované vzory, ktoré sumy rozúčtujú automaticky. V špecifických prípadoch je možné sumy rozúčtovať aj ručne.
1. Automatické rozúčtovanie – vzorové doklady
Zaevidovanie bločku za nákup PHL pri uplatnení paušálnych výdavkov vo výške 80%.
- V pokladnici zvoľte výdavok a vyplňte údaje z bločku,
- kliknite na Vzorové doklady a vyberte vzor 80% paušálne výdavky PHL.
- Výberom vzorového dokladu je v poli Stĺpec PD doplnený Rozpis – suma je rozúčtovaná z pohľadu dane z príjmov,
- v poli % DPH je tiež doplnený rozpis „R“ – suma je rozúčtovaná z pohľadu DPH.
Vzorové doklady pre najčastejšie sa vyskytujúce účtovné prípady sa nachádzajú v peňažnom denníku vo výdavkových dokladoch (pokladnica, banka, interný doklad) a v evidencii záväzkov.
2. Ručné rozúčtovanie - viaceré sadzby DPH
Zaevidovanie došlej faktúry, na ktorej je položka s 10% sadzbou DPH a položka bez DPH.
- Pridajte nový záväzok a vyplňte údaje z faktúry,
- v poli Základ kliknite na R – (Rozpis) a sumu faktúry rozpíšte podľa príslušnej sadzby DPH.
3. Ručné rozúčtovanie - viaceré stĺpce PD
Zaevidovanie došlej faktúry, kde časť sumy smeruje do stĺpca peňažného denníka Výdavok za zásoby a časť do stĺpca Výdavok za služby.
- Pridajte nový záväzok a vyplňte údaje z faktúry,
- na záložke Zápis do v poli Stĺpec PD kliknite na tlačidlo R (Rozpis),
- vo formulári Rozpis – Interné rozúčtovanie pomocou tlačidla Rozdeľ rozdeľte sumu základu na dve položky.
- Pomocou tlačidla Oprav vstúpte do položiek a opravte sumu Základu, vyberte Stĺpec PD, prípadne Členenie.
- Po úprave položiek bude v poli Stĺpec PD a Členenie doplnený Rozpis.
Rozúčtovanie dokladu do viacerých sadzieb DPH, stĺpcov peňažného denníka prípadne členení môžete použiť pri účtovaní dokladov v peňažnom denníku, v záväzkoch a pohľadávkach. V poliach, ktoré sa na dokladoch dajú rozúčtovať, je uvedené tlačidlo R (Rozpis).