Záväzky a pohľadávky

Vzájomné vysporiadanie došlej faktúry a došlého dobropisu

Vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov využijete v prípade, ak máte voči jednému partnerovi pohľadávky a zároveň aj záväzky. Vtedy namiesto úhrady dokladov môžete po vzájomnej dohode využiť vzájomné započítanie dokladov. Ide o uzávierkovú operáciu, ktorá sa v peňažnom denníku účtuje k dátumu 31.12.

 

Zápočet dokladov môžete vytvoriť medzi:

  • vystavenou a došlou faktúrou,
  • vystavenou faktúrou a vystaveným dobropisom,
  • došlou faktúrou a došlým dobropisom.

 

Od dodávateľa ste prijali došlú faktúru za tovar v sume 1 528,60 eur s DPH, ktorú ste zaevidovali do záväzkov. Časť tovaru ste reklamovali a na túto sumu Vám dodávateľ zaslal dobropis v sume – 700 eur s DPH. Došlý dobropis rovnako evidujete v záväzkoch.

Vytvorenie vzájomného zápočtu

V programe pôjdete cez Evidencie - Zápočet pohľadávok/záväzkov:

  • pridajte nový zápočet,
  • vyberte partnera, s ktorým ste sa dohodli na zápočte dokladov,
  • cez Pridaj záväzok vyberte došlú faktúru. Po uložení opäť kliknite na Pridaj záväzok a vyberte došlý dobropis,
  • v spodnej časti formulára je zobrazená Započítaná suma a suma, ktorú je ešte potrebné uhradiť.

  • Zápočet uložte a v evidencii peňažného denníka program zaúčtuje uzávierkové Interné doklady s dátumom 31. 12.