Záväzky a pohľadávky

Vzájomné vysporiadanie pohľadávok a záväzkov

Vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov využijete v prípade, ak máte voči jednému partnerovi pohľadávky a zároveň aj záväzky. Vtedy namiesto úhrady dokladov môžete po vzájomnej dohode využiť vzájomné započítanie dokladov. Ide o uzávierkovú operáciu, ktorá sa v peňažnom denníku účtuje k dátumu 31.12.

 

Zápočet dokladov môžete vytvoriť medzi:

  • vystavenou faktúrou a došlou faktúrou,
  • vystavenou faktúrou a vystaveným dobropisom,
  • došlou faktúrou a došlým dobropisom.

 

Odberateľovi ste vystavili faktúru v hodnote 720 eur s DPH, ktorú evidujete v pohľadávkach ako neuhradenú. Odberateľ je zároveň Vašim dodávateľom a vystavil Vám faktúru v hodnote 285 eur s DPH, ktorú evidujete v záväzkoch ako neuhradenú. Spoločne ste sa dohodli na vzájomnom započítaní dokladov vo výške 285 eur. Zvyšnú sumu pohľadávky uhradí odberateľ z bankového účtu.                                                                                                                             

Vytvorenie vzájomného zápočtu

V programe pôjdete cez Evidencie - Zápočet pohľadávok/záväzkov:

  • pridajte nový zápočet,
  • vyberte partnera, s ktorým ste sa dohodli na zápočet dokladov,
  • cez Pridaj pohľadávku a Pridaj záväzok vyberte doklady z evidencie pohľadávok a z evidencie záväzkov,
  • v spodnej časti formulára je zobrazená Započítaná suma a suma, ktorú je ešte potrebné uhradiť.

  • Zápočet uložte a v evidencii peňažného denníka program zaúčtuje uzávierkový Interný doklad s dátumom 31. 12.

  • K vytvorenému zápočtu dokladov môžete v evidencii vytlačiť Dohodu o započítaní vzájomných pohľadávok alebo Započítanie pohľadávok jednostranným právnym úkonom.