Vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov využijete v prípade, ak máte voči jednému partnerovi pohľadávky a zároveň aj záväzky. Vtedy namiesto úhrady dokladov môžete po vzájomnej dohode využiť vzájomné započítanie dokladov. Ide o uzávierkovú operáciu, ktorá sa v peňažnom denníku účtuje k dátumu 31.12.
Zápočet dokladov môžete vytvoriť medzi:
- vystavenou faktúrou a došlou faktúrou,
- vystavenou faktúrou a vystaveným dobropisom,
- došlou faktúrou a došlým dobropisom.
Odberateľovi ste vystavili faktúru v hodnote 550 eur s DPH, ktorú evidujete v pohľadávkach ako neuhradenú. Odberateľ je zároveň Vašim dodávateľom a vystavil Vám faktúru v hodnote 285,50 eur s DPH, ktorú evidujete v záväzkoch ako neuhradenú. Spoločne ste sa dohodli na vzájomnom započítaní dokladov vo výške 285,50 EUR. Zvyšnú sumu pohľadávky uhradí odberateľ z bankového účtu.
Účtovanie vzájomného zápočtu
V programe vyberte Evidencie/Zápočet pohľadávok / záväzkov:
- pomocou Pridaj zaevidujte zápočet,
- vyberte Partnera, s ktorým ste sa dohodli na započítaní dokladov, vyplňte Dátum vyhotovenia zápočtu a v poli Podpísané v vyplňte mesto (doplnené je automaticky z firemných údajov).
- Cez Pridaj pohľadávku a Pridaj záväzok doplňte doklady z evidencie pohľadávok a z evidencie záväzkov,
- v spodnej časti formulára je zobrazená Započítaná suma a suma, ktorá Zostáva uhradiť od partnera.
- Zápočet uložte a v evidencii peňažného denníka program zaúčtuje uzávierkové Interné doklady s dátumom 12.2023.
- K vytvorenému zápočtu dokladov môžete v evidencii vytlačiť Dohodu o započítaní vzájomných pohľadávok alebo Započítanie pohľadávok jednostranným právnym úkonom.
V prípade, ak do zápočtu potrebujete započítať konkrétne sumy z jednotlivých dokladov alebo zahrnúť doklady od rôznych partnerov, zápočet urobíte priamo v peňažnom denníku cez Interné doklady. Pred uložením Interného dokladu na záložke Ostatné zakliknete voľbu Uzávierkový doklad.