Záväzky a pohľadávky

Účtovanie donášky jedla prostredníctvom digitálnej platformy Wolt z pohľadu prevádzky v gastrosektore

Reštaurácia, platiteľ DPH, využíva služby spoločnosti Wolt Slovensko s.r.o. (ďalej Wolt), platiteľ DPH, na prezentáciu svojich jedál a ich následný predaj zákazníkovi (fyzickým osobám).

Zákazník si jedlo vyberie prostredníctvom aplikácie alebo webovej stránky. Za zvolené jedlo zaplatí bezhotovostne na bankový účet spoločnosti Wolt, ktorá mu v mene Reštaurácie vystaví doklad o predaji. Doručenie jedla zabezpečuje kuriér spoločnosti Wolt. Pre názorné zobrazenie príkladu budeme vychádzať z predpokladu, že bol uskutočnený iba jeden predaj jedla v sume 56,80 eur s DPH.

V dohodnutom intervale Wolt zašle Reštaurácii výkaz o predaji a doklady vystavené zákazníkom za dané obdobie. Zároveň vystaví faktúru na províziu za sprostredkovanie predaja v sume 20,45 eur s DPH. Wolt vyplatí Reštaurácii úhrady prijaté od zákazníkov znížené o províziu v sume 36,35 eur.

Ako zaúčtuje Reštaurácia dodanie jedla zákazníkovi a prijatú službu sprostredkovania?

Postupy účtovania pre JÚ vo svojich ustanoveniach osobitne neupravujú postup účtovania predaja tovarov a služieb cez digitálnu platformu Wolt. Preto je vhodné si na tento účel vypracovať internú smernicu. Pri určovaní konkrétneho postupu účtovania odporúčame jednoznačne vychádzať z podmienok stanovených v zmluve medzi Reštauráciou a spoločnosťou Wolt.

1.     Reštaurácia zaúčtuje tržbu za predaj (poskytnutie) jedla

Kniha pohľadávok – vznik pohľadávky voči spoločnosti Wolt v sume 56,80 eur.

Keďže z účtovného hľadiska nie je možné platbu prostredníctvom aplikácie Wolt na strane Reštaurácie považovať za platbu kartou (platba je smerovaná na bankový účet tretej osoby a Reštaurácia nemá možnosť s ňou disponovať až do momentu jej pripísania na jej bankový účet), pri zaevidovaní tržby preto vznikne Reštaurácii pohľadávka voči spoločnosti Wolt. Uvedené platí aj napriek skutočnosti, že doklady vystavené spoločnosťou Wolt v mene Reštaurácie sú vystavené na meno zákazníka.

V ALFE plus vytvoríme pohľadávku s typom dokladu Iná pohľadávka – Iná pohľadávka.

Vyplníme údaje o partnerovi, dátumy a predmet fakturácie. Sadzba DPH je 20 %, doplníme sumu s rozpisom na Základ, DPH a Spolu.

Stĺpec PD vyberieme Príjem za výrobky a služby a môžeme doplniť bližšie členenie – napr. Tržba za predaj jedla.

V časti Záznam DPH je doplnený Oddiel KV – D2 a suma smeruje do daňového priznania na riadkoch DPH - 03/04.

Podkladom na zaúčtovanie tržieb za predaj jedla budú výkaz o predaji a doklady vystavené zákazníkom spoločnosťou Wolt v mene Reštaurácie. Podľa zákona o DPH je platiteľ DPH povinný viesť podrobné DPH záznamy o dodaných tovaroch a službách za príslušné zdaňovacie obdobie (§ 70 ods. 1). Z tohto dôvodu odporúčame pri účtovaní pohľadávky uviesť do poľa Predmet fakturácie aj číselný odkaz na obdržané doklady.

V ALFE plus sa z pohľadávky prenesie číselný odkaz na obdržané doklady z Predmetu fakturácie do záznamu DPH do časti Text. Podrobné záznamy DPH vytlačíme v evidencii DPH cez Tlač – Evidencia DPH.

Tip pre účtovníka: Platba realizovaná zo strany zákazníka je pripísaná na bankový účet tretej osoby - Woltu, a Reštaurácia s ňou nemôže disponovať až do momentu jej pripísania na bankový účet Reštaurácie. Z tohto dôvodu nevzniká Reštaurácii povinnosť použiť v tomto prípade pokladnicu na evidenciu tržby za dodané výrobky.

2.     Reštaurácia zaúčtuje faktúru prijatú od spoločnosti Wolt za sprostredkovanie


Kniha záväzkov – vznik záväzku voči spoločnosti Wolt v sume 20,45 eur (na základe prijatej faktúry).

V ALFE plus zaevidujeme záväzok s typom dokladu Faktúra – Tuzemsko.

Vyplníme externé číslo, údaje o odberateľovi, dátumy a predmet fakturácie. Sadzba DPH je 20 %, doplníme sumu s rozpisom na Základ, DPH a Spolu.

Stĺpec PD vyberieme Výdavok za služby a môžeme doplniť aj bližšie členenie výdavku – napr. Provízia Wolt.

V časti Záznam DPH je doplnený Oddiel KV – B2 a suma smeruje do daňového priznania na riadku DPH – 19A.

3.      Príjem peňažných prostriedkov na bankový účet Reštaurácie


Kniha pohľadávok – zánik pohľadávky voči spoločnosti Wolt v sume 36,35 eur. Pohľadávka ostáva nevyrovnaná v sume 20,45 eur (na základe výpisu z bankového účtu).

Peňažný denník – príjem na bankový účet ako príjem ovplyvňujúci základ dane z príjmov v členení Príjem za výrobky a služby v sume 36,35 eur (na základe výpisu z bankového účtu).

V ALFE plus v časti Banka zvolíme Príjem. V poli Uhrádzaný doklad tlačidlom   vyberieme z evidencie pohľadávok pohľadávku voči spoločnosti Wolt v sume 56,80 eur.

Vo formulári Úhrada dokladu prepíšeme sumu na úhradu na sumu 36,35 eur.

4.     Vzájomný zápočet (na základe interného dokladu)


Kniha pohľadávok – zánik zostávajúcej časti pohľadávky voči spoločnosti Wolt v sume 20,45 eur.

Kniha záväzkov – zánik záväzku voči spoločnosti Wolt v sume 20,45 eur.

Peňažný denník - uzávierkové účtovné operácie – príjem zo započítanej pohľadávky ako príjem ovplyvňujúci základ dane z príjmov v členení Príjem za výrobky a služby v sume 20,45 eur, a zároveň výdavok zo započítaného záväzku ako výdavok ovplyvňujúci základ dane z príjmov v členení Služby v sume 20,45 eur.

V ALFE plus vytvoríme zápočet dokladov (pohľadávky a záväzku voči spoločnosti Wolt) cez Evidencie – Zápočet pohľadávok/záväzkov, kde pridáme nový záznam.

Vyplníme partnera a dátum vyhotovenia zápočtu. V poli Podpísané v sa automaticky doplní mesto z firemných údajov. Cez Pridaj pohľadávku a Pridaj záväzok vyberieme do zápočtu doklady z evidencie pohľadávok a z evidencie záväzkov.

V spodnej časti formulára je zobrazená Započítaná suma (v našom prípade 20,45 eur) a suma, ktorá Zostáva uhradiť od partnera (v našom prípade 0 eur).

Zápočet uložíme a v evidencii Peňažného denníka program zaúčtuje uzávierkové Interné doklady s dátumom 31.12.2024.